fredag 21. januar 2011

Vintergrønnsaker med dip


Kjelleren bugner foprtsatt av herlige vintergrønnsaker - og grønnsaker med dip gir herlig snacks, mellommåltider, lunsj eller til og med dessert.

Grønnaker du kan bruke
Rødbet
Rødkål
Nepe
Kål
Gulrot
Kålrot
Stangselleri
Blomkål
Fennikel

Kutt opp grønnsakene i passe store biter og dander på fat eller server i porsjonsskåler.

Dip
150 gram rømme
100 gram smøreost naturell
Salt og pepper
Olivenolje
Finhakket chili, hvitløk, koriander, timian sitron eller annet godt.

Bland rømme og eventuelt smøreost eller creme fraiche, salt og pepper og en dæsj olivenolje. Seretter kan du la fantasien ta overhånd - timian, hvitløk, chili eller koriander er alle gode alternativer, lag gjerne flere varianter.

mandag 10. januar 2011

Tomat- og mozzarellapai



Jeg er tilbake i en hektisk studiehverdag - målet fremover blir derfor å lage mat som gjør livet enklest mulig til daglig. Jeg skal derfor forsøke å lage store porsjoner med middag, samt deilige paier, supper og lignende som kan spises til lunsj. Hvis jeg bruker litt tid på å planlegge måltidene mine kommer det til å gå fort å forberede maten - og en glede å innta den.

I dag laget jeg tomat og mozzarella pai - det kommer til å bli et herlig innslag i morgendagens lunsj.

Bunn
125 g smør
2 egg
4 1/2 dl bokhvetemel
1 klype salt

Kna sammen smør og mel før du tilsette de øvrige ingrediensene. Trykk ut deigen i en paiform, og forstek på omlag 225 grader i ca 10 minutter.

Fyll
5 tomater
375 gram fersk mozzarella
Fersk basilikum
Salt og pepper

Skjær tomatene i tynne skiver og fordel dem utover bunnen, strø over fersk basilikum, salt og pepper. Dekk med mozzarella og stek paien videre i omlag 20 minutter til den har fått en lett gyllen farge.

tirsdag 4. januar 2011

Svineknokesuppe med vintergrønnsaker og gule og grønne erter



Hvert år, tidlig på vinteren reiser vi til Fokhol Gård og kjøper de mest fantastiske vintergrønnsakene du kan tenke deg. Vi fyller opp bilen og lagrer grønnsakene kaldt og mørkt vinteren gjennom. Resten av mørketida kan nytes med økologiske rødbeter, kål, gulrøtter, poteter, purre, hokkaido, kålrot og løk - rett fra jorda.

Nå på vinteren kjenner jeg at kroppen min trenger masse næring og varme - så svinkeknokesuppe var et naturlig valg i dag. Perfekt med vintergrønnsakene mine.

Du trenger
1 lettsaltet svineknoke (de fås økologiske fra Grøstad)
400 g gule erter
150 g grønne erter
3 gulrøtter
1 løk
1 potet
1/2 sellerirot
1/4 kålrot
Fersk timian

Legg ertene i bløt natten over.
Kok kraft på svineknoka, den kan gjerne koke i noen timer før du tilsetter ertene.
Kok ertene til de blir myke.
Skrell og hakk opp grønnsaker, ha de i gryta og kok til de har fått ønsket konsistens.
Ta ut svineknoka fra suppa og rens benet for kjøtt - del det opp i passende biter.
Smak til med timian, salt og pepper.

Server med ristet brød og smør.

onsdag 22. desember 2010

God jul og årets siste julegavetips


I morgen starter virkelig jula hos oss! Det kommer til å bli deilig med juleferie nå. Tiden skal nytes med familie, venner, god mat og peiskos.


Hvis du fortsatt ikke har alle julegavene i boks kanskje du kan få noen tips i innlegget om spiselige julegaver - eller hva med å invitere på hjemmelaget middag ?


Jeg ønsker deg i hvertfall en riktig god jul og et godt nytt år! Stor klem fra Nora

tirsdag 21. desember 2010

Bakeglede uten sukker

Foto: Mikael Eriksson

Da broren min ringte og tipset meg om et innslag om bakeglede uten sukker på God Morgen Norge måtte jeg bare få det med meg! Siv Hauge som er utdannet ernæringsterapeut ved Norsk akademi for naturmedisin tror på et kosthold med lite karbohydrater, mye grønnsaker og mer fett enn det norske helsemyndigheter tradisjonelt har anbefalt. Siv gir oss 7 oppskrifter på ulike typer sukkerfrie julekaker. Gleder meg til å teste ut!

Sjokoladekuler uten sukker

Sjokoladetrøfler uten sukker

Sjokoladeterte uten sukker

Safrankake uten sukker


Kardemommekake uten sukker

Hasselnøttkake uten sukker

Kokossjokolade (à la Bounty) uten sukker

mandag 20. desember 2010

Hjemmelaget surdeigsknekkebrød


Jeg har hatt lyst til å lage knekkebrød av surdeig en stund nå - og nå som julen nærmere seg uten at jeg har alle julegavene er i boks fikk jeg endelig et påskudd til sette i gang.

Hjemmelaget knekkebrød er en fantastisk gave å gi til noen du er glad i - enten til den som har alt eller den som er opptatt av sunn og næringsrik mat.

Hvis du lager knekkebrød holder de seg enda lenger enn et vanlig surdeigsbrød og du vil kunne trylle frem næringsrik frokost eller lunsj i en fei - og for en glede det er å servere små og store mager mat som styrker kroppen og bidrar til at man kan yte best mulig i løpet av an lang og innholdsrik dag.



Oppskriften min holder til omlag 3 brett - du trenger:

4 dl surdeigsstarter
4 dl grovt speltmel
2 dl solsikkefrø
1 dl gresskarkjerner
2 dl linfrø
2 ts salt
7 dl vann

+ ca 3 dl vann som tilsettes etter at deigen har stått i noen timer
+ sesamfrø, linfrø eller lignende som kan støs over knekkebrødene

Bland alt det tørre inn i surdeigsstarteren før du tilsetter lunkent vann gradvis. La deigen stå i omlag seks timer eller natten over for å nøytralisere antibeitestoffer. Når deigen har stått kan du tilsette vann gradvis for å justere konsistensen - den skal være ganske klissete.

Fordel deigen jevnt utover et bakebrett med bakepapir og prikk med en gaffel, strø eventuelt over sesamfrø, linfrø eller lignende.


Stek knekkebrødene på varmluft på 150 grader i omlag 10 minutter før du tar dem ut og 'snitter opp' knekkebrødplater i ønsket form og størrelse. Stek knekkebrødene videre i omlag 1 time (bytt plass i ovnen underveis hvis du steker platene samtidig) til de har fått en spør konsistens. Dersom knekkebrødene har ulik tykkelse må du kanskje steke noen av dem litt ekstra.

Oppbevare knekkebrødene i en tett pose eller boks.

Lykke til og riktig god jul folkens.




lørdag 11. desember 2010

Sunne Julekaker: Pepperkaker


I disse pepperkakene har jeg minimert søtningsmengden til 1 dl førsteklasses lønnesirup. Deigen har stått kaldt over natten med en dæsj myse for å nøytralisere
antibeitestoffer. Raffinert hvetemel er byttet ut med speltmel av fullkorn. Ellers er dette helt vanlige pepperkaker som smaker helt slik som vi forventer at pepperkaker skal smake (i hvertfall i min ganske så sukkerfrie gane).

Du trenger
150 g smør
1 dl lønnesirup av beste kvalitet
1 dæsj myse eller sitron
1 dl kremfløte (eller melk)
1/2 ts nellik
1/2 ts ingefær
1/2 ts pepper
2 ts kanel
400 g speltmel av fullkorn


Smelt smøret i en kjele før du tilsetter lønnesirup, fløte, myse, krydder og mel. Rør deigen jevn og sett den kaldt til dagen etter.

Kna deigen til den blir myk og kjevle den ut slik at du kan trykke ut kaker. Stek kakene på 175 grader i omlag 10 minutter til de har fått en gyllen garge.

Hvis du ønsker å pynte kakene kan du eventuelt bruke sukrinmelis og sitrosaft som glasur og bruke nøtter og tørket frukt som knapper, øyne osv.

Lykke til!

Tips: til de av dere som er sensitive for meieriprodukter kan dere lage 'pepperkaker' av kransekakestenger - bare tilsett det samme krydderet som når vi lager pepperkaker.