mandag 6. desember 2010

Spiselige julegaver: Sunt, miljøvennlig, godt og proppa med gode råvarer og kjærlighet.



Julegavehandelen er i gang som den er hvert år - kjøpesentrene er proppa, pengene flyr og forbruket vår når stadig nye høyd er.
Selv er jeg av dem som faktisk synes det er koselig å med julehandelen, men da må det sies at jeg aldri handler med småbarn på slep, ei heller beveger meg på et kjøpesenter på en lørdag formiddag.
Det jeg derimot elsker er å tusle rundt på marked er, finne den helt perfekte gaven til dem jeg er glad i, pakke inn gavene i vak kert papir (det er faktisk en stor, stor glede), lage julekort og julepynt - og ikke minst: julekaker og kaker generelt.
Og denne matlagings, pakkings- og jul ekortlagende gleden kan kombineres til de aller fineste, sunneste, mest naturvennlige gavene - proppa fulle av gode råvarer og ekte kjærlighet. Og det må da være en av de beste gavene man kan gi??



Her er noen av mine tips til hva du kan
lage som julegave, pakke inn i flott papir og gi til dem du bryr deg aller mest om.

Marsipankuler med sjokoladetrekk - en av mine a bsolutte favoritter! Kulene kommer virkelig til sin rett i en pen, liten konfekteske (jeg og Lille C lagde konfektesker av gamle eggekartonger i dag - vi malte dem og limte på sølvstjerner - små, hjemmelagde konfektkuler passer perfekt der eggene skal stå!)

Kokosmakroner fra bunnen av - disse er så gode at de kommer til å forsvinne med en gang, den perfekte gave til dem som har alt og ikke har plass til mer!

Sjokolade med kokosfett og appelsinskall- konfekt til dem som elsker kommersiell sjokolade, men spiser for mye!

Kransekakestenger- passer for alle!

Friske bær dyppet i sjokolade - gave i siste liten. Denne gaven må lages i løpet av kvelden, men hvorfor ikke? Alle som er samlet kan nyte bærene sammen og den som har alt kan gå i seng på kvelden me
d et smil om munnen og sjokolade i munnviken.

Verdens Beste Frokostblanding- en gave som vil f å hvem som helst til å smile, både bestemor, lillebror, oldefar, mor og bestevenninna vil hive nedpå og være takknemlige når de spiser frokosten sin etter juleferien.

Surdeigsstarter
og brød - kanskje en litt utradisjonell gave, men hvorfor ikke? Det er litt jobb å lage en god surdeigsstarter, så å få det i gave må jo være helt perfekt! Til dem som ikke har så mye erfaring med surdeig
ka n du jo også bake et brød, så de får smaken på godsakene (jeg kommer snart med oppskrift!).

Andre julegavetips er hjemmelaget te, gløgg eller cider (oppskrifter kommer), i tillegg skal jeg lege ut oppskrifter på sunne pepperkaker snart. Følg med !

Håper dere fikk noen gode julegavetips.

Klem fra Nora




2 kommentarer:

  1. du tar så nydelige bilder, en fryd for øyet!
    tipper på at dine gaver er et høydepunkt for mottageren :)

    SvarSlett