mandag 10. januar 2011

Tomat- og mozzarellapai



Jeg er tilbake i en hektisk studiehverdag - målet fremover blir derfor å lage mat som gjør livet enklest mulig til daglig. Jeg skal derfor forsøke å lage store porsjoner med middag, samt deilige paier, supper og lignende som kan spises til lunsj. Hvis jeg bruker litt tid på å planlegge måltidene mine kommer det til å gå fort å forberede maten - og en glede å innta den.

I dag laget jeg tomat og mozzarella pai - det kommer til å bli et herlig innslag i morgendagens lunsj.

Bunn
125 g smør
2 egg
4 1/2 dl bokhvetemel
1 klype salt

Kna sammen smør og mel før du tilsette de øvrige ingrediensene. Trykk ut deigen i en paiform, og forstek på omlag 225 grader i ca 10 minutter.

Fyll
5 tomater
375 gram fersk mozzarella
Fersk basilikum
Salt og pepper

Skjær tomatene i tynne skiver og fordel dem utover bunnen, strø over fersk basilikum, salt og pepper. Dekk med mozzarella og stek paien videre i omlag 20 minutter til den har fått en lett gyllen farge.

3 kommentarer:

  1. nam nam naaaaaammmmm!
    har lagd denne i dag, nyyydelig :)

    tusen takk for oppskriften,
    stor klem

    SvarSlett
  2. Så utrolig hyggelig Vibeke - bra du likte den:)

    SvarSlett
  3. Ah, herlig! Denne paien må jeg prøve. Fikk paiform til jul og greier :)

    SvarSlett