søndag 24. oktober 2010

Jamie Olivers hjemmelagde ketsjup



I samme ånd som jeg lagde hjemmelagde lomper fikk jeg lyst til å lage skikkelig ketsjup, fri for raffinert sukker, smaksforsterkninger og konserveringsmiddel. I den fantastiske kokeboka til Jamie Oliver, hjemme hos Jamie fant jeg en utrolig god oppskrift. Det eneste jeg gjorde annerledes var å bytte ut brunt sukker med palmesukker (du kan også prøve å bruke dadler, rå honning eller andre alternative søtningsmidler), i tillegg brukte jeg kun ferske tomater, ikke hermetiske. Resultatet var fantastisk god ketsjup!

Til omlag 5 dl ketsjup trenger du

1 stor rødløk, skrelt og grovhakket
1/2 fennikel, renset og grovhakket
olivenolje
en tommelfingerstor bit frisk ingefær, skrelt og grovhakket
2 hvitløksbåter, skrelt og skåret i skiver
1/2 frisk rød chili, renset for frø og finhakket
en bunt frisk basilikum, bare blader, stilkene finhakket
1 spiseskje korianderfrø
2 kryddernelliker
1 teskje nymalt svart pepper
havsalt
500 g perfekt modne cherry- eller plommetomater, delt i to pluss 500 g hermetiske plommetomater, hakket
eller
1 kg gule, oransje eller grønne tomater, hakket
2 dl rødvinseddik
70 g mykt, brunt sukker (jeg brukte palmesukker og det er fult mulig å bruke mindre enn 70 gram!)

Slik gjør du


Legg alle grønnsakene i en stor kjele med en diger klunk olivenolje og ingefær, hvitløk, chili, basilikumstilker, korianderfrø og nellik. Ha i pepper og en god klype salt.

La grønnsakblandingen surre på svak varme i 10-15 minutter, til alt er mørt. Rør ganske ofte. Ha i alle tomatene og 3 1/2 desiliter vann. Kok opp, reduser varmen og la det småkoke til det er halvparten så mye igjen i kjelen.

Tilsett basilikumblader, og kjør sausen i en food processor eller med en håndmikser. Deretter passerer du den gjennom en sikt to ganger, slik at den blir glatt og blank. Ha sausen i en ren kjele, og tilsett eddik og sukker. Sett kjelen på varmen, og la sausen småkoke til den tykner til ketsjupkonsistens. Deretter smaker du til med salt og pepper.

Øs ketsjupen opp i flasker gjennom en sterilisert trakt. Lukk flaskene tett, og sett dem på et kjølig, mørkt sted eller i kjøleskapet til du skal bruke ketsjupen. Den holder seg i omtrent seks måneder.

Oppskrift: Jamie Oliver (”Hjemme hos Jamie”, Gyldendal Norsk Forlag, 2008)


2 kommentarer:

  1. Nydelig Nora :) Denne gleder jeg meg til å prøve så fort vi får flyttet inn i leiligheten, det blir kanskje til uken! :)

    SvarSlett
  2. Så gøy! Ketsjupen blir virkelig utrolig god!

    SvarSlett