søndag 17. oktober 2010

Lille C og Lita griller: Kalvepølser og hjemmelagde lomper

På søndag skulle jeg og Lille C møte Lita og mammaen hennes på Sognsvann for å grille. Obligatorisk på en sånn utflukt er kavlepølser som vi kjøper fra en lokal gård (mer om det siden), i tillegg bestemte jeg meg for endelig å prøve å lage egne lomper.


I en toårings liv konsumeres pølser relativt ofte både i barnehagen og på tur i skogen. Til illustrasjon: hver gang vi kjører forbi en bensinstasjon eller slakteren, roper Lille C: ’PØLSE’! At vi kan tilby han skikkelige pølser laget av gode råvarer er viktig for oss, men at også lompene skal være ferske og laget av gode råvarer er selvfølgelig like viktig, og endelig tok jeg meg tid til å prøve det ut!






Jeg begynte med å koke 1 kg poteter, skrelle dem og mose dem til potetmos, deretter tilsatte jeg en klype salt og 1 ½ dl grovt byggmel, men så kom utfordringen: å kjevle ut lompene. Jeg klarte å kjevle ut den første, den ble både tynn og passe stor. Deretter ble de tjukke og små, og deigen klumpet seg på både kjevla og underlaget.


Lompene ble stekt på middels varme i tørr stekepanne, og uavhengig av hvordan de så ut ble de vanvittig gode!


Når et pølsemåltid består av hjemmelagde pølser og lomper er måltidet en sann fryd – spesielt når det inntas i skogen med to små sjarmtroll.


Selv om lompelaging kanskje ikke er min sterkeste side skal jeg fortsette å prøve - kanskje jeg knekker koden etterhvert. Det smaker virkelig nydelig og det blir garantert flere pølsemåltider utover høsten!




5 kommentarer:

  1. Det var kjempe fint - to gullunger vi har:)

    SvarSlett
  2. Så herlig! Jeg laget også lomper i sommer :)
    Den første porsjonen ble veldig bra, tynne og fine. Lurer på om det har noe å si at røren er fersk og at deigen ikke er for tykk? Gleder meg til å høre mer om lompe laging ;)

    SvarSlett
  3. Enig! Deigen bør være fersk, og det var den...men kanskje jeg skulle ha brukt mer mel? Hva slags blandingsforhold brukte du?

    SvarSlett
  4. hm.. det husker jeg ikke. jeg er forferdelig dårlig på å følge oppskrifter. jeg moste potetene for hånd også tro jeg at jeg bare prøvde meg litt frem. mulig jeg hadde oppi noe rømme eller smør og sånt. litt usikker.. skal si i fra neste gang jeg tester det ut! la meg vite neste gang du lager potetskaker. jeg skal prøve din oppskrift snart gleder meg! (har kjøpt inn dadler for å lage en kakebunn jeg fant her inne snart :))

    SvarSlett