torsdag 5. august 2010

Sukker - en snikende fare?


Når man leser aviser og ukeblader kan man lett bli forvirret med tanke på hva som faktisk er sunn mat. Noen mener ditt, andre mener datt. Man får ulike svar, avhengig av hvem man spør.

Selv har jeg en enkel kostholdsfilosofi som jeg tror det er lett å forholde seg til fordi den er basert på sunn fornuft: Jeg spiser naturlig mat som ikke er tukla med, og som vi mennesker kan lage uten hjelp av for mye teknologi. Av og til preparer jeg maten på en måte som øker næringsinnholdet og gjør den lettere å fordøye. Utgangspunktetet er hel, uraffinert mat.


Jeg har liten tro på skremselspropaganda, men mener allikevel at det er viktig å være klar over skadevirkningene av maten vi putter i oss. På den måten kan vi ta bevisste valg i forhold til egen kropp og helse, og dem vi er glade i.


I boka Sukker - en snikende fare, skrevet av ernæringsfysiolog Dag Viljen Poleszynski og biolog Iver Mysterud blir sukkerets historie, skadevirkninger og alternativer gjennomgått.

De fleste av oss vet at et overdrevet inntak av raffinert sukker kan føre til helseproblemer som fredme, tannråte og diabetes type 2. I følge forskning presentert i boka til Poleszynski og Mysterud har imidlertid sukker også en lang rekke andre skadevirkninger. Lista inkluderer blant annet at raffinerte sukker:

* bidrar til en rekke former for kreft, hjerte- og karsykdommer
* svekker immunforsvaret
* bidrar til atferdsproblemer og psykiske lidelser
* tapper kroppen for vitaminer og mineraler

Sagt på en annen måte innebærer det blant annet at raffinert sukker:

* gjør at du er mer utsatt for matallergier
* kan forverre premenstruelt syndrom (PMS)
* gjør at ungene dine er mer utsatt for hyperaktivitet (ADHD) og lærevansker
* kan øke hyppigheten av hodepine og migrene
* gir økt risiko for svangerskapsforgiftning


Hvis du ønsker å investere i deg selv og dem du er glad i, bør du kutte ut sukker og hvitt mel. Men det betyr ikke det at du må å slutte å lage og kose deg med gode desserter. Du må bare gjøre det på en litt annen måte enn du er vant til - og spør du meg, er mine desserter mye, mye bedre. Bare fortsett å følge med for flere oppskrifter, råd og tips.

Tips: Sjekk det nye populærvitenskapelige helsemagasinet VOF.

3 kommentarer:

  1. Helt enig med deg. Den boken er forresten skremmende lesing.. Fikk ikke lest hele, men skal låne den igjen på biblioteket.

    Fin blogg btw. Tenker jeg lager en link til deg hvis det er greit?! :)

    SvarSlett
  2. Så hyggelig at du synes det - og at du vil legge ut en link.

    Har vært inne å titta hos deg før - veldig fin blogg.

    Og food story er en absoulutt favoritt her i Oslo.
    Kanskje vi møter på hverandre en dag:)

    SvarSlett
  3. Hei.
    Jeg hadde Mysterud i human adferdsøkologi for to år siden, utrolig interesant kurs, som handlet mye om kosthold. Skal skaffe meg boken og se om jeg får tid til å lese den innimellom alt annet :)
    Beate

    SvarSlett